tisdag 1 februari 2011

"Jag önskar att du kunde se dig själv med mina ögon"

I filmen P.S I love you så skriver hennes man att när du tappar tron/hoppet på dig själv försök att se dig själv med mina ögon. Jag fastnade för uttrycket och började tänka lite längre än hur vackert det låter. Sedan tittade jag på Dr Phil idag som är en sort följetong om en grupp kvinnor med olika och gemensamma problem. Då säger han precis samma sak till en av kvinnorna. Då insåg jag att det inte alltid behöver betyda något positivt. Jag utgår ifrån mig själv och tänker på människor i min närhet som beter sig illa mot andra och önskar att de kunde se sig själva med mina ögon. Då kanske de skulle förstå hur egoistiskt det är att inte ta hänsyn till att andra människor blir sårade av deras dåliga självkänsla. Det kanske t. o. m. vara nyttigt om alla människor kunde se sig själva genom någon annans ögon ibland.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar